Het grote avontuur! - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Lidewij Rouhof - WaarBenJij.nu Het grote avontuur! - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Lidewij Rouhof - WaarBenJij.nu

Het grote avontuur!

Door: Lidewijrouhof

Blijf op de hoogte en volg Lidewij

25 Mei 2010 | Nederland, Sittard

Hallo allemaal,

Aller eerst welkom op mijn blog!
Zoals de meeste van jullie weten ga ik 5&6 vwo afmaken op een United World College in Mostar (Bosnie-Herzegovina) en wil ik jullie hier graag van op de hoogte houden.

Wat!? Mostar? What the fack? Waar ligt dat? Waarom dáár? Wat is het UWC?
Deze vragen heb ik de afgeleden weken
vaak gehoord. Heel begrijpelijk natuurlijk, het is dan ook wel iets vreemds/geks/speciaal wat ik ga doen.
De organisatie UWC (United World Colleges) is een brede internationale educatieve beweging die zich inzet voor vrede en duurzaamheid, door jongeren te laten ervaren hoe verschillen tussen culturen, godsdiensten en nationaliteiten overbrugd kunnen worden. Uit 120 landen worden leerlingen geselecteerd op basis van motivatie en geplaatst op 1 van de 13 colleges over de hele wereld.
Door met elkaar te leren en samen te wonen groeit begrip voor elkaars achtergrond. Naast een stevig onderwijs- programma (IB onderwijs)wordt er veel tijd besteed aan bijzondere ‘activities’ en ‘services’ zoals reddingswerk, vluchtelingenhulp, milieubescherming, sport en kunst.
En nu ben ik geplaatst in Mostar!
Mostar zat in mijn landen top 3 dus ben erg blij met de keuze die het selectiecommitée heeft gemaakt.
Mostar ligt in een na oorlogs gebied en ondervindt hier nog steeds de gevolgen van. De CAS (Creativity, Actions and Sports) zijn hier erg op gericht. Werken in een vluchtelingenkamp als voorbeeld. Of les geven aan Roma kinderen.
Daarnaast is Mostar het enige college dat midden in een vrij grote stad ligt en zijn er studentenhuizen in plaats van een campus.

Spannend he!?
Echter, er is wel een hele selectieprocedure aan vooraf gegaan. Uit de 185 aanmeldingen zijn er dit jaar 24 geselecteerd. De UWC jaargroep 2010-2012. Een hele leuke groep! Afgelopen zaterdag
was onze eerste bijeenkomst waar ik bijna iedereen ontmoet heb. 3 van de 24 komen namelijk van de Nederlandse Antillen en er is een meisje uit Griekenland geselecteerd met een Nederlandse nationaliteit.
Iedereen heeft een beetje dezelfde passie, om de wereld een stukje beter te maken. Iedereen is geintereseerd in wereldse kwesties, in de politiek en reizen.
Ook heb ik afgelopen zaterdag mijn co-years ontmoet. Detmer & Mark. Mijn 2 mede-hollanders. Ik geloof dat het met hun in Mostar héél gezellig gaat worden.

Maar voordat het eindelijk zo ver is (28 augustus word ik verwacht in mijn nieuwe thuis), zullen er nog eerst dingen voorbereid moeten worden.
Inentingen,visum, reisverzekeringen, ziektekostenverzekeringen, medicijnen en een selectie uit mijn kleding en spullen want ik mag maar 20 kilo meenemen!

Do idui put (tot de volgende keer)!

  • 25 Mei 2010 - 17:43

    Detmer Kremer:

    wooot, ik word ook genoemd:D hartstikke leuk Lidewij!:) we gaan Mostar onveilig maken zoals Daniëlle dat zo mooi zei!

  • 25 Mei 2010 - 17:45

    Nina Escrivá Fernandez:

    heey Lidewij! leuk dat je ook een blog hebt :) ik ga zeker volgen! x

  • 25 Mei 2010 - 18:38

    Jaap:

    super vet Lidewij!
    Is het je toch gelukt:o Ik ben onder de indruk en ga zeker volgen. Dit past gewoon bij jou. Ik had al voorspeld dat er n moment kwam dat je indd zoiets vreemds/geks/speciaals zou gaan doen, een paar jaar geleden dan. Maar wel super dat het dan eindelijk zover is! En Moster, ik was toch eerder gegaan voor iets als zon/zee/strand, of in ieder geval geen regen! haha
    p.s. Doe de groeten aan je moeder;) slijmslijm..

  • 26 Mei 2010 - 08:37

    Onnika:

    awesome that your keeping a blog, it will definetly be an adventure to remember~!

  • 26 Mei 2010 - 10:00

    Eric:

    Hi Liedje,

    Nice start of your blog.
    I guess I'll be one of the most close followers ...(what else is there left for a father ...)
    Enjoy everything of it,
    Love Eric

  • 26 Mei 2010 - 14:51

    Mignon:

    hartstikke vet, ik hoop voor je dat het een leuke ervaring wordt, lijkt me zo interessant en bijzonder om mee te maken he :)

  • 26 Mei 2010 - 16:47

    Julie Hooft Graafland:

    Aaah leuk!

  • 26 Mei 2010 - 19:58

    Detmer Kremer:

    ik heb er zoooooooo'n zin in!!

  • 28 Mei 2010 - 14:42

    Roos:

    Hoi Lidewij!
    Ik heb even doorgeklikt vanaf Nina´s blog, en toen kwam ik op de jouwe. Mij ken je niet, maar ik heb me ook aangemeld voor UWC, ik ben helaas niet door de selectie gekomen. Bosnie was mijn nummer 1, dus ik ga jou zeker volgen hier online! Veel plezier, succes en geluk. Geniet er van!
    Roos

  • 05 Juni 2010 - 13:27

    Maud:

    Wow, dat klinkt als een geweldig leuk avontuur!
    echt heel leuk dat je dit gaat doen, past echt bij je!
    Heel veel plezier en vooral succes !!
    liefsx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lidewij

Ik ga 5&6 vwo afmaken op een United World College, in Mostar.

Actief sinds 23 Mei 2010
Verslag gelezen: 638
Totaal aantal bezoekers 52434

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2010 - 25 Mei 2012

UWC Mostar in Bosnie-Herzegovina

Landen bezocht: